TRONOH, PERAK, 09 JANUARI 2020 - Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) Batu Gajah telah mengadakan Perhimpunan Bulanan Pegawai dan Kakitangan APBM Batu Gajah bagi bulan Disember 2019.
Himpunan yang dihadiri oleh kebanyakan warga APBM Batu Gajah diketuai oleh Puan Wan Nor Hashimahdaudy Binti Wan Hashim, Pengarah APBM Batu Gajah ini merupakan satu majlis tetap yang dianjurkan oleh akademi ini dengan tujuan mengeratkan hubungan antara staf akademi selain menjadi platform bagi pengurusan tertinggi akademi untuk menyampaikan amanat beliau serta amanat-amanat daripada pihak Kementerian Belia Dan Sukan.
Program bermula dengan nyanyian lagu Negaraku diikuti dengan lagu perkhidmatan awam. Yang menarik dengan program ini ialah ia juga diselitkan dengan majlis sambutan hari lahir staf dan kakitangan APBM Batu Gajah selain menjadi platform untuk penyampaian hadiah pekerja bulanan terbaik APBM Batu Gajah.
KUALA LUMPUR, 30 DISEMBER 2019 - Penyedia perkhidmatan asing yang gagal berdaftar walaupun sudah mencapai nilai ambang cukai perkhidmatan digital di bawah cukai perkhidmatan boleh dikenakan tindakan.
Berdasarkan Soalan Lazim Tentang Pengenaan Cukai Perkhidmatan ke atas Perkhidmatan Digital yang Diimport yang dikeluarkan Kementerian Kewangan baru-baru ini, mereka boleh didenda tidak melebihi RM30,000 atau dipenjarakan tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya sekali.
Senarai soalan lazim itu memberi penjelasan bahawa mana-mana orang di luar Malaysia menyediakan perkhidmatan digital kepada pengguna negara ini perlu berdaftar sekiranya mencapai nilai ambang ditetapkan.
Kelayakan atau nilai ambang cukai perkhidmatan digital yang ditetapkan ialah pada tahap melebihi RM500,000 setahun.Pengiraan nilai ambang berdasarkan kepada jumlah nilai semua perkhidmatan digital diberikan penyedia perkhidmatan asing kepada pengguna di Malaysia dalam tempoh 12 bulan.
Penyedia perkhidmatan asing boleh memohon berdaftar dengan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) secara dalam talian bermula 1 Oktober 2019 dan mula mengenakan cukai perkhidmatan kepada pelanggan di negara ini bermula 1 Januari 2020.
Selain itu, sebagaimana ditetapkan di bawah perundangan semasa, JKDM mempunyai kuasa untuk menguatkuasakan perundangan cukai perkhidmatan meskipun syarikat itu berada di luar negara.Pelbagai negara mengenakan cukai ke atas perkhidmatan digital dan pengenaan cukai berdasarkan kepada dasar sesebuah negara.
Dalam konteks ini, pengguna terdiri daripada individu atau entiti sama ada menjalankan perniagaan atau tidak dan ini termasuk mereka yang bukan warganegara Malaysia.
Pengguna perlu membayar cukai perkhidmatan apabila mereka mengimport perkhidmatan digital dan memenuhi dua kriteria seperti membuat pembayaran menggunakan kredit atau debit disediakan mana-mana institusi kewangan atau syarikat di Malaysia.
Kriteria berikutnya memperoleh perkhidmatan digital dengan menggunakan alamat protokol Internet berdaftar di negara ini atau kod negara antarabangsa bagi telefon mudah alih yang ditetapkan bagi Malaysia atau bermastautin di Malaysia.
KUALA LUMPUR, 30 DISEMBER 2019 - GRABFOOD sedang mengintai peluang bagi mengembangkan perkhidmatan seperti GrabExpress dan GrabMart kepada lebih banyak bandar.
Ketua Negara Grab Malaysia, Sean Goh berkata, ia secara tidak langsung akan meningkatkan peluang perniagaan dan pendapatan di kalangan penduduk. GrabFood baru-baru ini telah menyimpulkan pusingan kedua dalam langkah pengembangannya di Malaysia dengan memberi perkhidmatan kepada jutaan penggemar makanan merangkumi tambahan 19 bandar baharu di samping mewujudkan lebih banyak peluang pendapatan untuk rakan kongsi penghantaran serta restoran yang terbabit.
Sebelum ini, perkhidmatan ini hanya terdapat di kawasan terpilih di Lembah Klang, Pulau Pinang, Melaka, Johor Bahru, Kuching dan Kota Kinabalu.
Pengembangan kali ini menyaksikan GrabFood menjangkau selera penggemar makanan di Kajang, Bangi, Sungai Buloh, Rawang, Ipoh, Taiping, Seremban, Nilai, Kuantan, Kota Bharu, Kuala Terengganu, Miri, Bintulu, Batu Pahat, Muar, Alor Setar, Sungai Petani, Seberang Perai dan Langkawi.
KUALA LUMPUR, 30 DISEMBER 2019 - APLIKASI mudah alih, permainan digital, buku digital (e-buku) dan filem adalah antara contoh kandungan digital yang akan dikenakan cukai perkhidmatan digital bermula 1 Januari depan pada kadar enam peratus.
Selain itu, contoh lain termasuklah perisian program, pemacu dan tapisan laman web serta perkhidmatan pengurusan data elektronik yang merangkumi website hosting, simpanan awan dan perkhidmatan pengiklanan dalam talian.
Berdasarkan Soalan Lazim Tentang Pengenaan Cukai Perkhidmatan ke atas Perkhidmatan Digital yang Diimport yang dikeluarkan Kementerian Kewangan, perkhidmatan digital adalah perkhidmatan teknologi maklumat (IT) yang diperoleh pengguna melalui Internet atau pelbagai platform.
Menurut lampiran soalan berkenaan, pembelian kod aktifan untuk permainan digital atau perisian secara dalam talian adalah tertakluk kepada cukai perkhidmatan.Malah, pengimportan barang bercukai adalah tertakluk kepada cukai jualan import yang dikenakan pada kadar yang telah ditetapkan.
Pihak yang perlu membayar cukai perkhidmatan ke atas perkhidmatan digital diimport adalah pengguna di Malaysia.Selain itu, sekiranya pengguna membeli pakaian dan barangan lain secara dalam talian, mereka tidak akan dikenakan cukai perkhidmatan kerana ia hanya dikenakan ke atas perkhidmatan dan bukan ke atas barang berkenaan.
Sementara itu, untuk perkhidmatan bulanan, cukai perkhidmatan yang dikenakan adalah berdasarkan kepada jumlah yang ditetapkan dalam invois menurut tempoh dan bentuk langganan yang dipilih.Sekiranya bentuk bayaran adalah setiap bulan, cukai perkhidmatan digital akan dibayar berdasarkan yuran setiap bulan dan jika ia adalah bayaran untuk setahun sekali gus, cukai itu akan dikenakan berdasarkan fi setahun dalam invois.
Bagi pelancong luar negara yang akan bercuti di Malaysia dan membuat tempahan melalui platform digital, mereka hanya perlu membayar cukai perkhidmatan ke atas penginapan hotel sekiranya hotel itu berdaftar di bawah cukai perkhidmatan dan bukan cukai perkhidmatan digital.Sebaliknya, sebarang bayaran fi atau komisen oleh pihak hotel kepada pihak pengendali platform digital itu akan dikenakan cukai perkhidmatan digital.
Bagaimanapun, sekiranya platform terbabit mengenakan yuran tempahan, sebagai contoh RM2 kepada pelancong, cukai perkhidmatan digital akan dikenakan ke atas yuran tempahan itu.Ketika ini, penyedia perkhidmatan asing seperti Netflix, Spotify, Google App Store dan lain-lain tidak mengenakan sebarang cukai dan secara langsung menjejaskan daya saing syarikat tempatan.
Langkah kerajaan ini adalah untuk mewujudkan pentas persaingan yang seimbang kepada syarikat tempatan.
Artikel ini Harian Metro disiarkan pada : Rabu, 25 Disember 2019 @ 8:00 AM
30 DISEMBER 2019 - DUNIA teknologi pada masa kini memang memudahkan kehidupan seharian kerana ia bukan saja merangkumi aspek jaringan telekomunikasi sebaliknya semua aspek.Kini, pengguna boleh melakukan pemantauan jumlah pengambilan kalori seharian, jumlah langkah, denyut jantung, kadar bacaan sinar UV dan ia merangkumi setiap juzuk kehidupan daripada gaya hidup sehingga kepada penggunaan petrol seminggu.
Malaysia tidak terkecuali untuk merasai perubahan teknologi semasa dan salah satu langkah ke depan yang dilakukan adalah pengenalan kepada pembacaan meter pintar oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB).Secara umumnya, fungsi meter pintar adalah sama seperti meter konvensional sebelum ini tetapi ia membolehkan pengguna untuk melihat kadar kepenggunaan dalam tempoh masa tertentu menerusi aplikasi myTNB atau portal TNB.
Pengenalan meter pintar ini sudah pasti selangkah ke depan menuju kepada gaya hidup berteknologi dan membantu kelestarian alam secara keseluruhannya.Bagaimanapun wujud mitos tertentu yang berlegar di media sosial, menjadi perbualan pengguna dan sebagainya kononnya pengenalan meter ini akan memberi kesan kesihatan atau bacaannya yang tidak tepat.
Menyentuh soal mitos meter pintar ini memberi kesan kepada kesihatan adalah satu fakta yang tidak tepat memandangkan penggunaan peranti berkenaan hanya memancarkan gelombang frekuensi radio kurang daripada 0.1 Microwats untuk setiap sentimeter.Kebanyakan peranti digital seperti telefon pintar, ketuhar gelombang mikro atau penghala Internet tanpa wayar (WiFi) memancarkan frekuensi radio yang lebih tinggi berbanding meter pintar.
Malah, meter pintar yang digunapakai oleh TNB sudah menjalani banyak ujian termasuk semakan daripada Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) dan badan itu membuat kesimpulan bahawa ia adalah peranti yang selamat untuk digunakan.Selain itu, mitos yang sering berlegar dalam kalangan pengguna adalah bacaan meter pintar yang tidak tepat berbanding meter konvensional yang digunakan sebelum ini.
Untuk makluman, meter pintar ini mempunyai keupayaan untuk menjejak data kepenggunaan elektrik pengguna dan ini bermakna bahawa bacaannya adalah lebih tepat daripada meter konvensional.Pengguna boleh melakukan rujukan penggunaan elektrik menerusi aplikasi pintar myTNB yang boleh dimuat turun di peranti menerusi dua platform utama iaitu Android dan Apple, iOS.
Dakwaan kononnya penggunaan meter pintar ini mendedahkan pengguna kepada penggodam juga adalah tidak tepat memandangkan peranti berkenaan hanya memberikan maklumat kepenggunaan elektrik dalam suatu tempoh saja.
Penggunaan meter berkenaan juga adalah sejajar dengan Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 yang mana maklumat yang diperoleh mempunyai kod enkrip, pengesahan dan kata laluan dengan rangkaian jaringan pelayan.
TNB dalam makluman berkenaan menyeru orang ramai supaya mendapatkan maklumat lanjut menerusi portal rasmi mereka dan mendapatkan pengesahan jika wujud sebarang keraguan berkenaan penggunaan meter pintar itu.
KUALA LUMPUR, 26 DISEMBER 2019 - GOOGLE Malaysia mengumumkan pihaknya akan mengenakan cukai digital sebanyak enam peratus kepada pelanggan di negara ini bermula 1 Januari 2020.
Memetik laporan The Star, jurucakap syarikat enjin carian itu menjelaskan, keputusan tersebut dibuat bagi mematuhi Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang akan dilaksanakan pada tahun depan.
"Kami sentiasa mematuhi undang-undang cukai di setiap negara di mana kami beroperasi. "Malah kami juga terus melaksanakannya sebagaimana cukai berkenaan berkembang,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Jurucakap berkenaan berkata, buat masa ini pihaknya mengesahkan cukai sebanyak enam peratus itu akan dikenakan ke atas perkhidmatan G Suite yang disediakan. “Cukai berkenaan akan dikenakan kepada pengguna menerusi bil dan pembayaran ke atas setiap pembelian yang mereka lalukan,” katanya.
Tambahnya, pengumuman lanjut berhubung pelaksanaan cukai ke atas perkhidmatan lain seperti YouTube Premium, YouTube Music and pembelian item dalam talian seperti e-books, aplikasi mobil, filem di Google Play akan dimaklumkan kelak.
“Pengguna akan dimaklumkan mengenai kebarangkalian berlaku perubahan harga menerusi emel,” katanya.
Pada pembentangan belanjawan tahun lalu, kerajaan Malaysia mengumumkan akan memperkenalkan cukai digital sebanyak enam peratus ke atas penyedia perkhidmatan asing yang beroperasi di negara ini bermula 1 Januari 2020.
Cukai berkenaan dijangka akan memberi kesan kepada perkhidmatan penstriman asing seperti Netflix dan Spotify, perkhidmatan pengiklanan digital yang ditawarkan oleh syarikat seperti Google dan syarikat pengedaran permainan digital seperti Steam.
Syarikat asing yang menyediakan perkhidmatan tersebut dibenarkan mendaftar dengan Jabatan Kastam bermula dari 1 Oktober ini.
Pendaftaran adalah mandatori apabila nilai perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat digital terlibat kepada rakyat di negara ini melebihi RM500,000 setahun.
Menurut Panduan Cukai Perkhidmatan Jabatan Kastam Diraja Malaysia, perkhidmatan digital ditakrifkan sebagai perkhidmatan yang disampaikan menerusi medium teknologi maklumat dengan sedikit atau tidak ada intervensi manusia daripada pembekal perkhidmatan.
Contoh perkhidmatan digital termasuk perisian, aplikasi, permainan video, perkhidmatan striming muzik dan filem, media berasaskan langganan, pangkalan data dan perkhidmatan penyimpanan awan, pengiklanan dan platform dalam talian, termasuk ruang iklan dalam talian pada platform media tidak ketara dan menawarkan platform untuk berdagang produk atau perkhidmatan, serta enjin carian dan rangkaian sosial.
KUALA LUMPUR, 01 DISEMBER 2019 - LEMBAGA Minyak Sawit Malaysia (MPOB) melalui Unit Mekanisasi Ladang telah mengorak langkah dengan memperkenalkan inovasi mesin penuaian bermotor yang diberi nama Cantas dengan objektif meningkatkan produktiviti dan mengurangkan kebergantungan kepada tenaga pekerja asing selain menarik minat pekerja tempatan bekerja di sektor perladangan.
Menceritakan lebih lanjut teknologi Cantas, pegawai penyelidiknya, Mohd Rizal Ahmad berkata, projek itu mula dirintis oleh Abdul Razak Jelani pada 2003 dengan mempergiatkan usaha dalam menghasilkan teknologi penuaian sawit sebelum ia diperkenalkan dalam kalangan pekebun tiga tahun selepas itu.
Menurutnya, Cantas merupakan mesin penuai kelapa sawit yang mempunyai tiga komponen utama iaitu kepala pemotong (sabit), galah dan enjin dua lejang yang dikuasakan oleh minyak petrol.
Katanya, Cantas berupaya menuai dua kali ganda lebih pantas berbanding menggunakan alat tuaian secara manual iaitu pahat atau sabit.
“Dengan adanya mesin Cantas ini ia bukan sahaja mampu mempercepatkan proses tuaian malah dapat mengurangkan keperluan tenaga pekerja sebanyak 30 peratus. Pada tahun 2010 MPOB telah melantik empat syarikat untuk mengeluar serta memasarkannya kepada pekebun.
“Kami telah mendapat maklum balas yang positif daripada pekebun yang menggunakan mesin cantas ini dan pada 2010 MPOB telah memperkenalkan Skim Diskaun Cantas (SKDIC) untuk membantu pekebun kecil mendapatkan alat tersebut,” katanya.
Melihat kejayaan Cantas dalam membantu golongan pekebun, MPOB telah memperkenalkan versi terbaharu yang diberi nama Cantas Evo pada tahun 2014 yang masih mengekalkan enjin petrol sebagai sumber kuasa selain melakukan beberapa penambahbaikkan, termasuk mesin yang lebih berkualiti, ringan dan kurang getaran.
Cantas terus berevolusi selari dengan perkembangan dunia yang bergerak ke arah kelestarian alam sekitar berteraskan teknologi hijau dengan membangunkan Cantas berkuasa bateri yang diberi nama Cantas Elektro pada 2017 bagi menggantikan Cantas berkuasa enjin petrol.
Menariknya, pembangunan terbaru itu turut mendapat pengiktirafan pada Ekspo Penyelidikan, Pembangunan dan Inovasi Selangor 2019 apabila meraih tempat kedua bagi kluster pemesinan dan peralatan dalam kategori industri yang berlangsung di Pusat Pameran dan Perdagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) di ibu negara bulan lalu.
Mohd Rizal berkata, pasukannya yang terdiri daripada Mohd Ikmal Hafizi Azaman, Mohamad Asyraf Aziz dan Yosri Gono mengambil masa hampir tiga tahun untuk membangunkan Cantas Elektro selepas melihat potensi untuk melestarikan teknologi hijau.
Katanya, kelebihan Cantas Elektro adalah mesra alam kerana ia tidak mengeluarkan asap, selain mesin berkenaan juga memudahkan pekebun di kawasan pedalaman yang sukar untuk mendapatkan bekalan petrol kerana jarak stesen dari rumah terlalu jauh.
“Saya sendiri pernah berdepan dengan situasi ini ketika melakukan kerja-kerja pemantauan di kawasan pedalaman apabila terpaksa mengambil masa selama tiga hingga empat jam untuk mendapatkan bekalan petrol. Malah, mereka juga sukar untuk menyimpan bekalan petrol kerana ia mudah terbakar.
“Selain itu, ia juga menjimatkan masa dan kos dalam aspek penyelenggaraan berbanding penggunaan petrol kerana memerlukan banyak kelengkapan seperti palam pencucuh, karburetor dan sebagainya,” jelasnya.
Sasar estet dan pekebun kecil Bagi merealisasikan penggunaan Cantas Elektro dalam kalangan pekebun, MPOB telah melantik Myzer Impression Sdn Bhd untuk mengkomersialkan teknologi tersebut melalui bantuan geran pengkomersialan output penyelidikan dan pembangunan (CRDF1) daripada Perbadanan Pembangunan Teknologi Malaysia (MTDC).
Mohd Rizal berkata, pihaknya menyasarkan estet dan pekebun kecil menggunakan inovasi tersebut kerana sektor berkenaan amat memerlukannya berdasarkan kepada jumlah keluasan ladang dikerjakan.
“Ketika ini bilangan pekebun kecil sahaja adalah 248,166 orang merangkumi keluasan lebih kurang 950,170 hektar.
“Untuk rekod keluasan keseluruhan tanaman sawit Malaysia pula adalah kira-kira 5.89 juta hektar,” katanya.
Justeru, katanya, beliau berharap sektor berkenaan dapat menerima teknologi berkenaan dengan baik, sekali gus membantu negara ke arah pelaksanaan teknologi hijau dengan berkesan.
Di samping itu, jelasnya, pihaknya juga berharap inovasi itu mampu meningkat produktiviti dan pendapatan pekerja.
SHAH ALAM, 01 DISEMBER 2019 - PRODUK makanan sejuk beku atau frozen food sememangnya banyak di pasaran tetapi daripada segi kualiti, rasa dan harga tentunya berbeza serta mungkin tidak memenuhi keperluan pengguna Islam di negara ini.
Bagaimanapun, produk jenama ENNA keluaran Persatuan Nelayan Kebangsaan (Nekmat) bukan sahaja dijamin kualitinya dengan kelembutan, kesedapan dan kemanisan rasa, malah tidak perlu diragui kerana mendapat persijilan halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).Produk-produk itu juga bersatus Good Manufacturing Practice (GMP) Kementerian Kesihatan Malaysia. Produk jenama ENNA sudah berada di pasaran di lebih 100 lokasi jualan termasuk sekitar kawasan Lembah Klang, Johor, Perak, Negeri Sembilan dan Kedah.
Tidak ketinggalan, produk ikan segar beku QFISH Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) yang dibekukan menggunakan teknologi IQF (Individual Quick Freezing). Pengurus Besar Nekmat, Azrin Shah Ismail berkata, Nekmat mengorak langkah berkecimpung dalam bidang pemprosesan dan pembuatan serta pemasaran produk sejuk beku bagi meningkatkan pembangunan ekonomi nelayan di samping memenuhi keperluan pengguna terutamanya masyarakat beragama Islam di negara ini.
“Nekmat juga membangunkan sebuah kilang proses hasil perikanan di Puchong, Selangor. Buat masa ini kita ada empat produk di bawah jenama ENNA iaitu jejari ikan, nuget ikan, keropok lekor dan nuget ayam.“Harga ditawarkan pula setanding kualiti diberikan kepada pengguna iaitu antara RM6.50 hingga RM12.50 sebungkus bergantung kepada berat.
“Selain ENNA, kita turut memasarkan QFISH menerusi LKIM iaitu produk ikan segar sejuk beku seperti kembung, selar, selayang, pelaling, tilapia, keli dan cencaru yang cuma dijual RM10 setiap pek seberat satu kilogram,” katanya ketika ditemui di pejabat Nekmat di sini baru-baru ini.
Menurutnya, inisiatif itu selaras seruan kerajaan bagi membantu rakyat menurunkan kos sara hidup.
“Purata jualan bulanan bagi QFISH sahaja paling kurang 15 tan. Keistimewaan QFISH ialah kualitinya adalah sama dengan ikan segar kerana dibekukan guna teknologi IQF dan boleh disimpan selama enam bulan berbanding ikan segar yang lebih cepat rosak.
Menyentuh mengenai corak pemasaran, Azrin Shah berkata, pemasaran dilakukan dalam beberapa cara termasuk memasuki rangkaian pasaran kedai, koperasi atau pasar raya ‘halal mart’, promosi di tapak-tapak ekspo dan platform jualan atas talian iaitu nekmatbiz.com.my yang diperkenalkan Julai tahun ini.
Katanya, selain memperluaskan jaringan pemasaran secara konvensional pihaknya kini memfokuskan ke arah menguatkan jenama di media sosial termasuk menggunakan khidmat instafamous untuk meningkatkan jualan produk keluaran ENNA dan QFISH.
Menurutnya, jumlah jualan keseluruhan meningkat sekitar 20 hingga 30 peratus sebulan selepas wujudnya nekmatbiz. “Pembelian ikan segar juga boleh dilakukan tetapi buat masa ini penghantaran hanya sekitar kawasan Lembah Klang sebagai perintis. “Menerusi Nekmatbiz, kita memasarkan tiga cabang utama iaitu produk sejuk beku jenama ENNA, ikan segar beku QFISH serta ikan segar,” katanya.
Beliau berkata, pelanggan boleh menempah secara atas talian dan mereka akan dihubungi bagi penghantaran mengikut kesesuaian masa.
KUALA LUMPUR, 01 DISEMBER 2019 - AGROBANK menampilkan Mini Bank Concept sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) 2019 yang berlangsung di Angsana Johor Bahru Mall sehingga Ahad ini.
Penanggung Tugas Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Agrobank, Khadijah Iskandar berkata, inilah masanya untuk pengunjung bertemu dengan pegawai Agrobank bagi mengetahui mengenai pembiayaan dan perkhidmatan yang ditawarkan untuk membantu mengembangkan bisnes agro.
“Kami bawa bank kepada anda. Di HPPNK 2019 kami ibarat membuka cawangan mini di sini malah kami turut berada di Laman Mekanisasi dan Automasi dengan membuka satu reruai sebagai kaunter pertanyaan.“Kami juga berada di pavilion AgroBelia dengan menawarkan peluang pekerjaan di Agrobank. Ia khas untuk pengunjung HPPNK kerana kami ingin memudahkan anda berinteraksi bersama pegawai kami,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.
Menurutnya, terdapat pelbagai perkhidmatan yang disediakan seperti membuka akaun dan peluang melanggan produk takaful, selain aktiviti menarik di ruang pameran seperti permainan interaktif dan kuiz harian serta penampilan maskot Agrobank iaitu Lady Bug.
“Selain itu, kita akan terus membantu agropreneur dalam membangunkan bisnes agro mereka menerusi pelbagai program latihan sebagai contoh menerusi program pembiayaan mikro Agro Nisaa’ khas untuk golongan wanita,” katanya.
Katanya, Agrobank ialah sebuah institusi kewangan pembangunan (IKP) atau DFI yang diberikan mandat untuk membantu golongan unserved dan underserved. Khadijah berkata, Agrobank menerapkan elemen Insan, Kelestarian dan Kemakmuran dalam aktiviti perniagaan bank antaranya tertumpu kepada pembangunan dan pemerkasaan komuniti, pelaburan dan pembangunan usahawan serta peningkatan dalam kelestarian alam sekitar.
“Sebagai DFI, produk yang dihasilkan Agrobank bukan berteraskan keuntungan semata-mata kerana yang penting kami dapat membantu agropreneur memajukan produk mereka. “Sebagai contoh, produk mikro Agrobank iaitu Agrobakti memberi tumpuan kepada usahawan tani yang tidak mendapat perhatian iaitu golongan orang kurang upaya (OKU).
“Golongan ini sering dipinggirkan kerana kebiasaannya usahawan daripada golongan OKU boleh dikatakan berisiko. Oleh itu, Agrobank telah menyediakan pembiayaan mikro dengan maksimum sebanyak RM50,000 dan kadar keuntungan sebanyak 5.5 peratus setahun dengan tempoh pembiayaan sehingga lima tahun,” katanya.
Beliau berkata, galakan Agrobank untuk menggalakkan lebih ramai usahawan OKU menceburi bidang pertanian juga ditonjolkan dengan menghargai mereka menerusi Anugerah Agropreneur Agrobank kategori OKU yang menampilkan agropreneur OKU berjaya dalam bidang masing- masing.
Menurutnya, ia adalah simbol komitmen berterusan Agrobank untuk membantu pesawah meningkatkan pendapatan melalui kaedah pembiayaan yang inovatif dan menyelesaikan masalah pembiayaan pesawah melalui pengurusan modal yang lebih efisien.
“Ia akan membolehkan mereka memberikan tumpuan kepada produktiviti ladang dan peningkatan hasil secara sepenuhnya. Peluang dalam bisnes agro sangat positif.
“Contohnya, pembiayaan Tabung Untuk Makanan (3F) khusus untuk meningkatkan pengeluaran makanan dalam negara dan mengurangkan import makanan serta menyediakan pembiayaan bagi projek-projek dalam sektor makanan hanya mengenakan kadar keuntungan sebanyak 3.75 peratus setahun.
“Usahawan tidak perlu khuatir dan takut untuk menceburkan diri dalam bidang pertanian serta industri asas tani. Peningkatan permintaan makanan sentiasa ada terutama dengan peningkatan penduduk menjelang 2030,” katanya.
Remajakan pertanian modenPertanian semakin mendapat tempat dalam kalangan anak muda dan walaupun peratusannya agak rendah daripada sasaran, Agrobank semakin bergerak ke arah itu.
Khadijah berkata, kelebihan anak muda ialah mereka berani mencuba perkara baharu dan menggunakan teknologi serta kaedah inovatif dalam aktiviti pertanian.“Setakat ini hanya 30 peratus anak muda bergerak secara aktif dalam pertanian terutama melibatkan penternakan dan fertigasi manakala sebanyak 60 peratus lagi masih didominasi orang tua iaitu bagi sektor penanaman padi. Jadi, kita perlu ambil pendekatan meremajakan pertanian moden.
“Antara perkara utama untuk merancakkan sektor pertanian negara khususnya bagi anak muda ialah mereka sendiri perlu mengubah mentaliti daripada konsep pertanian tradisional kepada pertanian moden,” katanya.
Khadijah berkata, antara insiatif lain adalah menerusi program pembiayaan khusus yang disediakan bagi membantu agropreneur muda yang dinamakan Program Agropreneur Muda pada kadar keuntungan yang sangat rendah iaitu sebanyak dua peratus.