TRONOH, PERAK, 22 JULAI 2019 - Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) Batu Gajah Perak telah menganjurkan Kursus Rancangan Perniagaan yang telah dihadiri oleh seramai 36 orang usahawan belia di seluruh Malaysia.
Kursus yang berlangsung selama lima hari empat malam itu bermula 18hingga 22 Julai lalu telah memberi kemahran dan pengetahuan berkenaan dengan cara-cara menguruskan perniagaan dengan sistematik dengan teknik membuat kertas kerja rancangan perniagaan.
Jika sebelum ini, stigma sesetengah masyarakat beranggapan bahawa membuat kertas kerja rancangan perniagaan ini hanya ketika seseorang usahawan itu ingin membuat pinjaman semata-mata. Walhal kertas kerja rancangan perniagaan itu merupakan "blue print" atau sumber rujukan bertulis yang paling utama bagi seseorang usahawan menjalankan serta mengurus perniagaan mereka.
Kursus ini telah ditutup rasmi oleh Puan Laila Nazura Binti Nawi, Pengarah APBM Batu Gajah, Perak. Turut hadir dalam majlis penutupan rasmi kursus ini, Ketua Cawangan Pengurusan & Konsultasi merangkap Penyelaras Kursus Rancangan Perniagaan, Cik Norfitri Binti Ibrahim.
JIKA rakan sebaya lain sibuk ke kuliah dan menjalani rutin sebagai seorang pelajar, Shaick Saifullah Jehangir Ali, 26, pula sibuk mencuri masa menjual kacang. Menariknya, perkara tersebut dilakukannya ketika masih menuntut di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang, tujuh tahun lalu.
Menurut Shaick, menjadi penjual kacang bukanlah perkara yang mudah tetapi ia diteruskan selama hampir dua tahun kerana mahu menambahkan duit poket sendiri dan tidak mahu menyusahkan keluarga. “Saya mahu berdikari dan berazam mempunyai perniagaan sendiri kerana lebih berminat bekerja sendiri selepas belajar.
“Saya nekad hasil jualan kacang disimpan sedikit untuk dijadikan modal sebelum memulakan perniagaan,” katanya kepada Sinar Harian di Seri Kembangan, Selangor baru-baru ini.
Tambahnya, pada waktu itu beliau bercita-cita mahu mempunyai perniagaan sendiri tetapi tidak tahu apakah bentuk perniagaan yang akan dilakukan. “Pada setiap malam, saya membungkus kacang dan keesokannya seawal 6.30 pagi semua kacang itu dihantar ke 13 lokasi strategik dalam UPM termasuklah kolej kediaman pelajar.
“Walaupun perniagaan itu dijalankan secara kecil-kecilan, ia dapat membantu menjana pendapatan sehingga RM2,000 hingga RM3,000 sebulan. “Melalui penjualan kacang itu juga, saya dapat mempelajari selok-belok perniagaan,” katanya.
Beliau berkata, antara pengalaman yang tidak boleh dilupakan ialah apabila tiga jenis kacang termasuk asam yang dijual habis tetapi tabung wang yang diletakkan kosong. “Perniagaan sebegini mempunyai risiko dengan masalah kehilangan kacang dan wang tetapi saya tawakal kepada ALLAH.
“Saya menganggap itu adalah dugaan kecil untuk saya. Jika sudah tertulis ada rezeki saya, maka saya tidak akan pulang dengan tangan kosong,” katanya yang juga graduan lulusan Ijazah Sarjana Muda Pengajian Pengguna.
Selain belajar dan menjual kacang, Shaick juga aktif bersama persatuan pelajar dan menjadi ejen percetakan baju-t secara kecil-kecilan.
“Alhamdulillah, bermodalkan RM60,000 hasil menjual kacang dan t-shirt, saya memulakan perniagaan percetakan termasuklah baju-t pada 2013 ketika berusia 19 tahun.
“Pada tahun kedua pula, saya mempunyai bengkel percetakan t-shirt sendiri kerana perniagaan tersebut dilihat mempunyai potensi yang cerah,” katanya.
Pengasas syarikat Ombak Groups Sdn. Bhd. yang berasal dari Johor itu telah meluaskan empayar perniagaannya dalam bidang percetakan dengan bidang teras termasuklah menghasilkan jersi berkualiti tinggi berjenama Ombak Exclusive.
Shaick berkata, perniagaan percetakan t-shirt dipilih kerana ia mempunyai permintaan tinggi berikutan pelajar universiti terpaksa membeli jersi atau pakaian untuk program sukan atau hari keluarga dengan harga yang mahal.
“Pada peringkat permulaan perniagaan, saya menyasarkan pelanggan dalam kalangan pelajar. Saya mahu menyediakan pakaian kepada mereka dengan menggunakan material yang berkualiti dengan harga yang berpatutan.
“Dengan adanya bengkel sendiri bagi mencetak baju yang ditempah dan berbekalkan pengalaman sebagai pelajar yang aktif dalam kegiatan persatuan dan kelab di universiti, ia memudahkan saya untuk mempromosikan perniagaan ini,” katanya.
Katanya, tempahan baju untuk majlis yang dianjurkan telah ditawarkan kepada beliau kerana keyakinan mereka terhadap kualiti dan harga yang ditawarkan.
“Saya lakukan sendiri untuk menyiapkan tempahan pelanggan. Pada masa sama saya masih bergelar pelajar.
“Pada ketika itu, saya fokus melakukan kedua-duanya kerana mahu menamatkan pengajian tepat pada masanya serta menjadi seorang usahawan yang berjaya,” katanya.
Shaick berkata, sehingga kini, beliau tidak akan melupakan tempahan awal yang diterima iaitu mencetak 60 helai baju untuk pasukan skuash Pulau Pinang dengan harga RM1,200.
“Ia merupakan satu penghormatan kerana pada ketika itu masih saya masih baharu dalam bidang percetakan tetapi pelanggan yakin dengan perkhidmatan yang saya tawarkan,” katanya.
Selepas tempahan itu, jelasnya, beliau menerima banyak tempahan sehingga perlu menggajikan pekerja.
Shaick berkata, Ombak Exclusive yang dahulunya dikenali sebagai Ombak Printing kini mendapat permintaan tinggi iaitu 10,000 helai baju sebulan dan menyasarkan jualan sebanyak 300,000 helai menjelang akhir tahun ini.
“Untuk memenuhi permintaan pelanggan, Ombak Exclusive kini mempunyai tiga kilang pencetakan dan jahit yang menghasilkan pakaian berkualiti.
“Sebanyak 70 peratus daripadanya adalah cetakan jersi, diikuti 20 peratus cetakan material polo berkolar dan selebihnya adalah cotton,” katanya.
Menurutnya, Ombak Exclusive menggunakan jersi berkualiti tinggi yang diimport bagi memenuhi cita rasa pelanggan masa kini.
“Jersi Ombak Exclusive mempunyai keunikan kerana ia bersesuaian untuk pelbagai aktiviti luaran, kainnya yang menyerap peluh, tidak luntur serta mengembang atau mengecut selepas dibasuh atau digunakan beberapa kali. Jersi tersebut boleh didapati dalam saiz XS sehingga 6XL dan dijual dengan harga antara RM25 hingga RM99 sehelai.
“Kebanyakan pelanggan Ombak Exclusive adalah pelajar dan syarikat korporat. Selain jersi yang dihasilkan mengikut tempahan pelanggan, syarikat juga menawarkan jersi mengikut trend semasa seperti musim piala dunia atau Sukan Malaysia (SUKMA),” katanya.
Katanya, beliau melihat potensi perniagaan itu cerah apabila 90 peratus daripadanya disumbangkan daripada percetakan pelbagai jenis baju.
TRONOH, PERAK, 14 JULAI 2019 - Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) Batu Gajah dengan kerjasama Institut Keusahawanan & Koperasi (CEDI), Universiti Utara Malaysia telah mengadakan Program Public Private Research Network (PPRN) pada 12 hingga 13 Julai 2019 di Bilik Kuliah Inovatif, APBM Batu Gajah, Perak.
Program yang telah disertai seramai 35 orang usahawan belia yang mempunyai pelbagai latar belakang perniagaan seperti pembuatan dan perkhidmatan makanan dan minuman, pertanian, pembuatan produk kecantikan dan juga pengurusan acara.
Para peserta telah diberi peluang untuk mengemukakan pelbagai masalah teknikal yang dihadapi terutamanya dalam proses penyediaan dan pengeluaran produk dan perkhidmatan dan sekiranya layak dan berjaya para peserta akan dianugerahkan geran bantuan bagi menyelesaikan masalah mereka.
Program tersebut telah ditutup rasmi oleh Encik Azlan Bin Hussain, Timbalan Pengarah APBM Batu Gajah. Turut sama dalam majlis tersebut Dr. Wan Noorhayati Binti Wan Ahmad, Timbalan Pengarah CEDI UUM serta Encik Ahmad Kamaruizaman Bin Jamaluddin, Ketua Cawangan Pengembangan & Penyelidikan APBM merangkap penyelaras program ini.
KOTA BHARU, 2 JULAI 2019 - Setiap kejayaan lazimnya bermula dengan pengalaman duka dan inilah yang pernah ditempuh seorang usahawan muda dari Kampung Kedai Buloh di sini yang pernah memberikan anak kecilnya minum air gandum.
Pengasas Gallery Bawal, Wan Norsyafikah Wan Mat Rifin, 25, berkata, dia terpaksa berbuat demikian kerana kesempitan hidup ketika mula menjalani hidup berkeluarga bersama suami, Ahmad Salmizi Muhamad, 33.
Wanita yang berkahwin pada usia belasan tahun ini berkata, beliau memulakan perniagaan tudung bawal pada tahun 2012 menggunakan duit nafkah RM200 yang diberikan suami. “Suami saya dahulu pekerja kedai perabot dan hidup kami susah sebab itu saya terfikir untuk berniaga bagi menolongnya lagipun saya minat tudung bawal.
“Berniaga bukan bermakna hidup terus berubah jadi baik, kami pernah tiada duit untuk beli susu anak sulung sehinggakan saya terpaksa bancuh gandum dengan air sebagai ganti. Nasi sebungkus pun kami berkongsi makan
“Ada masanya tiada siapa pun beli tudung tetapi saya teruskan tekad kerana matlamat utama saya juga adalah membantu penduduk kampung khususnya anak-anak muda yang tiada pekerjaan untuk bekerja dengan saya,” katanya.
Beliau ditemui selepas menerima anugerah Ikon Usahawan yang disampaikan isteri Menteri Besar, Datin Siti Zabidah Abdul Hamid sempena sambutan Hari Sayyidatina Khadijah (HSK) 2019 di Hotel Grand Riverview di sini semalam.Hasil perkongsian hidup dengan suami, Wan Norsyafikah dikurniakan tiga orang anak iaitu Ahmad Firass Muizz, 6; Nur Khaira Humaira, 4, dan Nur Dhia Humaira, 3.
Pada tahun lalu, jualan tudung Galeri Bawal mencecah RM1.9 juta dengan purata tudung yang dijual setiap bulan antara 10,000 sehingga 12,000 helai termasuk dieksport ke luar negara seperti Australia dan Jepun.Sementara itu, Wan Norsyafikah berkata, dia kini mempunyai 81 pekerja berusia dari umur 18 tahun hingga 48 tahun termasuk ibu tunggal di kilang tudungnya di Kampung Kedai Buloh.
Katanya, dia membuka sebuah butik di sini dan sehingga kini mempunyai 255 orang ejen dan stokis di seluruh negara termasuk Brunei.
“Pekerja melakukan tugas seperti menampal batu, memeriksa kualiti kain, membaca mesej serta pesanan pelanggan dan lain-lain lagi.
“Dahulu saya sendiri yang tampal batu atas tudung dengan menggunakan seterika sahaja, saya beli tudung berharga RM30 sehelai dan dapat menjualnya dengan harga lebih RM100 ketika bermula tujuh tahun lalu,” katanya.
Tambahnya, beliau merancang untuk membuka butik Gallery Bawal di setiap negeri dalam tempoh lima tahun lagi dan memastikan tudungnya dapat masuk ke pasar raya besar. - UTUSAN ONLINE
KILAUAN yang sangat indah daripada kaca kristal Swarovski pasti akan memikat sesiapa sahaja yang melihatnya. Daniel Swarovski ialah pengasas kepada perniagaan Swarovski yang masih relevan dalam pasaran sejak 124 tahun lalu. Dia dilahirkan pada 24 Oktober 1862 di sebuah perkampungan kecil di Georgenthal yang terletak di Utara Bohemia, Republik Czech.
Perkampungan kecil itu amat terkenal dengan penghasilan kristal termasuklah keluarga Swarozski turut terlibat secara langsung dalam pemprosesan kaca. Bapanya memiliki sebuah bengkel kecil dan di situlah sumber pendapatan utama keluarganya.
Syarikat gergasi Swarovski sudah bertapak dalam bidang kristal dan penghasilan barang kemas sejak tahun 1895 di Austria.
Bermula dengan penubuhan kilang dan syarikat, DS & Co yang bermaksud Daniel Swarovski dan Syarikat pada tahun 1895. Syarikat itu kemudiannya dijenamakan semula sebagai Swarovski pada tahun 1988 dan menggunakan simbol angsa sebagai logo dengan operasi ibu pejabatnya terletak di Wattens, Austria.
Kegigihan lelaki ini membina empayar niaga tidak sia-sia. Sehingga kini, Swarovski terus berkilau memukau wanita dari seluruh dunia sekali gus membuktikan Daniel Swarovski memang genius kristal!
TRONOH, PERAK, 1 JULAI 2019 - Usahawan Belia wilayah tengah baru baru ini telah menghadiri Kursus Pengurusan Pemasaran yang berlangsung di Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) Batu Gajah Perak pada 30 Jun hingga 1 Julai 2019 lalu.
Program yang dianjurkan oleh APBM Batu Gajah menerusi cawangan pengurusan dan konsultasi ini melibatkan seramai 60 orang peserta usahawan belia yang berminat untuk menambah pengetahuan berkenaan selok belok pengurusan pemasaran bagi memantapkan lagi perniagaan mereka.
Antara slot-slot yang diatur untuk mereka dalam kursus ini ialah strategi pemasaran,pembungkusan dan pelabelan serta kajian pemasaran yang dilakukan senidiri oleh peserta disekitar bandaraya Ipoh.
TRONOH, PERAK, 1 JULAI 2019 - Seramai 41 orang usahawan bellia dilihat sangat teruja untuk mengembangkan pasaran mereka menggunakan aplikasi pemasaran popular SHOPEE melalui Kursus Digital Online Business yang dianjurkan Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) Batu Gajah, Perak yang berlangsung selama 3 hari 2 malam iaitu pada 26 hingga 28 Jun 2019 lalu.
Antara hasil yang telah dihasilkan para peserta dalam kursus amali ini adalah mereka telah membina akaun perniagaan sendiri melalui aplikasi tersebut serta teknik-teknik berkesan untuk pemasaran dalam aplikasi tersebut.
TRONOH, PERAK, 23 JUN 2019 – Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) Batru Gajah telah menganjurkan Kursus Pembentukan & Perniagaan Francais bertempat di APBM Batu Gajah, Perak pada 21 hingga 23 Jun lalu.
Kursus tersebut telah disertai oleh 60 orang peserta dikalangan belia yang berminat untuk mengetahui dan menceburkan diri dalam bidang perniagaan yang berunsurkan francais ini.
Dalam kursus ini, para peserta telah diberikan pendedahan dan peluang daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) dan Permodalan Nasional Berhad (PNS) untuk bagaimana memajukan perniagaan mereka daripada perniagaan konvensional kepada perniagaan francais yang mana usahawan tersebut akan bertindak sebagai francaisor dan akan membuka rangkaian perniagaan mereka kepada orang lain atau lebih mudah disebut sebagai francaise.
Selain itu, kursus ini juga telah membuka peluang kepada pesertanya untuk menjadi francaise kepada syarikat-syarkat francais yang terkenal di Malaysia seperti OTAi Burger, Uncle Bob dan juga Harumi yang telah memberikan maklumat dan perkongsian idea mereka tentang perniagaan francais yang sedang dijalankan.
Diharapkan dengan peluang dan pendedahan yang telah dibuka kepada belia menerusi kursus ini, akan membantu para belia untuk melangkah kehadapan menuju kea rah usahawan belia yang berjaya satu hari nanti.
BAGAN SERAI, 20 JUN 2019 - Akademi Pembangunan Belia Malaysia (APBM) Batu Gajah telah menyertai Program Dampingi Usahawan PERDASAMA Negeri Perak yang telah dianjurkan oleh Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia Negeri Perak (PERDASAMA).
APBM Batu Gajah yang telah diwakili oleh Puan Laila Nazura Binti Nawi, Pengarah APBM Batu Gajah telah mangadakan lawatan khusus ke premis usahawan berjaya di sekitar daerah ini bersama-sama Puan Suhaida Binti Hashim iaitu Yang Dipertua PERDASAMA Negeri Perak.